zaterdag 18 maart 2017

Astrologie en dieren 1

 

Inleiding


Vele jaren geleden werkte ik als journaliste bij de Arnhemse Courant. Als er net uitgegeven boeken binnenkwamen, werden die door de chef onder ons verdeeld ter recensie. Zo kreeg ik in 1969 als enige astroloog ter redactie het boekje De horoscoop van uw hond van Liz Tresilian. Ik vond het astrologisch gezien een onzinnig werk dat voor geen meter klopte met de karakters van de honden die ik toen kende, maar het was wel heel geestig, evenals de tekeningen van de auteur.

Dat neemt niet weg, dat ik wel geïnteresseerd ben in het onderwerp.
Werkt astrologie ook voor dieren? Kun je dat hard maken? Op internet zijn een paar sites met info over dierenhoroscopen te vinden, die echter op één na allemaal net zo simplistisch zijn als het boek van Tresilian destijds. De eigenschappen van het dierenriemteken worden gewoon vertaald naar de hond of de kat of een ander dier, en dat is dat. Een Kreefthond is gevoelig en moet je niet alleen laten, een Tweelingenhond is nieuwsgierig, een Leeuwhond is dominant, etc. Maar er worden geen voorbeelden gegeven van honden die zich zo gedragen als je op grond hun zonneteken zou mogen verwachten.

Toen ik in het voorjaar van 1982 een huis met tuin ging bewonen, werd het tijd voor een hond. Vanaf 11 juli 1982 tot en met 11 december 2011 heb ik altijd een hond gehad, drie in totaal. Die drie honden heb ik zo goed gekend als een mens een hond kan kennen, en op mijn ervaringen met hen zijn de afleveringen 2-4 in deze serie gebaseerd.
Ik sluit het geheel af met de beschrijving van een nest van vijf hondjes. Van de oudste en de jongste is het exacte geboorte-uur bekend. Omdat de verschillen maar heel klein zijn, gaat het hier om duiden op de mm2, net als bij menselijke twee- en meerlingen. Daarom is aflevering 5 ook interessant voor het onderzoek naar menselijke meerlingen.

Bronnen

  1. Liz Tresilian, De horoscoop van uw hond. Hollandia, Baarn 1969 (1e druk verschenen als The Dog Horoscope Book. Arlington Books, Londen 1967)
  2. Witte herder 
  3. Vosje
  4. Bordercollie
  5. Astrology for pets
    Deze vier sites bieden allemaal ongeveer dezelfde informatie.
  6. Astromarkt
    is serieus en getuigt van kennis van zaken op het gebied van de astrologie. De auteur blijft helaas anoniem, maar geeft wel een verantwoording van zijn/haar opleiding en ervaring in de astrologie.
Als je Frans leest, is er nog het een en ander te vinden via de zoekterm "Chiens et astrologie"; een aantal van deze sites is behoorlijk serieus. De Duitse sites die ik heb bekeken bieden niets nieuws t.o.v. de nummers 2-5 in bovenstaande lijst.

Naar de andere afleveringen van deze serie:

2: Drie honden, drie portretten
3: Ras of sterren?
4: Drie honden, drie horoscopen
5: Raffie de Basenji en zijn nest


(Deze serie is oorspronkelijk gepubliceerd in het najaar van 2016. Laatste bewerking: 17.02.2022.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten